Czopa - rzezby z masla

 
 
Tradycje rzezbienia pietnastu czopa (ofiar) kultywowano w tantrycznym uniwersytecie klasztornym Gjuto od chwili jego zalozenia, czyli od ponad pieciuset lat. Ofiarne rzezby z masla lepiono kazdego roku w piwnicach klasztoru i wystawiano na widok publiczny wieczorem, pietnastego dnia pierwszego miesiaca tybetanskiego kalendarza. Nastepnego ranka roztapialy je promienie slonca.

Tradycja ta wywodzi sie z Indii. Jak mowia buddyjskie teksty, wlasnie tego dnia, ponad dwa i pol tysiaca lat temu, w miejscowosci Nien Jot, krolowie, bedacy opiekunami Dharmy (m.in. Sel Gjal, Cang-pa i Uta Jana), ofiarowali Buddzie Sakjamuniemu "siedem krolewskich atrybutow" (drogocenne kolo - khorlo rinpocze, drogocenny klejnot - norbu rinpocze, drogocennego wierzchowca - taciog rinpocze itd.) oraz "osiem pomyslnych symboli" (parasol - dhug, pare zlotych ryb - seruja, klejnotowa waze - bhumpa, kwiat lotosu - pema, choragiew zwyciestwa - gjalcen itd.).

Niemal dwa tysiace lat pozniej Dzie Congkhapa (wielki reformator i zalozyciel szkoly Gelug buddyzmu tybetanskiego), ktorego przyjscie na swiat przepowiedzial sam Budda, pietnastego dnia pierwszego miesiaca kalendarza tybetanskiego zorganizowal w Lhasie Wielkie swieto modlitwy, Czotrul monlam czenmo. Tradycje te kontynuowano w stolicy Tybetu az do 1959 roku, kiedy to, po krwawym stlumieniu powstania przeciwko chinskim okupantom, wladze zakazaly odprawiania wszelkich religijnych rytualow. Dzis praktykuja ja uchodzcy tybetanscy w Indiach i Nepalu.

Dzieki czterem mnichom z klasztoru Gjuto - Ngalangowi Szerabowi, Sonamowi, Lobsangowi Cultrimowi i Thubtenowi Szerabowi - oraz Festiwalowi Gauda Mater z Czestochowy (na ktorego zaproszenie mnisi przybyli do Polski), Centrum Sztuki Wspolczesnej w Warszawie i Polskiemu Stowarzyszeniu Przyjaciol Tybetu, moga Panstwo, po raz pierwszy w Europie srodkowo-wschodniej, uczestniczyc w tym niezwyklym rytuale.

Copyright 1996 Polskie Stowarzyszenie Przyjaciol Tybetu

 

Powrot do menu Religia i Kultura     Powrot do strony glownej