Andrzej Kremplewski Zmiany w przepisach dotyczących więźniów "niebezpiecznych"
1. Uwagi wstępne
1. Funkcjonowaniu problemu więźniów niebezpiecznych na "obrzeżu" głównych problemów penitencjarnych (w tym także pozornie nieistotnym zasięgu zjawiska w całym systemie penitencjarnym - liczba skazanych niebezpiecznych w skali polskiego systemu więziennego wahała się w ostatnim czasie od ok. 100 do 130 osób);
2. "Trudności" tematyki. Z punktu widzenia polityki penitencjarnej istnienie więźniów niebezpiecznych stanowi istotny problem "ideologiczny" dla systemu więziennego (pomimo tego, że ilościowo jest to niewielkie zjawisko), wynikający z konfrontacji możliwości systemu -wychowawczych, edukacyjnych, reedukacyjnych itp. - z jednostkami, które nie poddają się lub nie pragną "resocjalizacji" czy poprawy . Więzień niebezpieczny stanowi pewnego rodzaju "test" skuteczności dla systemu penitencjarnego. Z drugiej strony istnienie przypadków "trudnych", "nieuleczalnych" uwiarygodnia sam system i jego funkcjonowanie .
W każdym systemie (nie tylko więziennym, ale np. szkolnym) występują jednostki, które nie poddają się jego założeniom. Jedną z możliwości radzenia sobie systemu więziennego z problemem więźniów niebezpiecznych są regulacje prawne.
2. Ogólne tło i geneza zmian
Skazanego wykazującego znaczny stopień demoralizacji lub zagrożenia społecznego albo skazanego za przestępstwo popełnione w zorganizowanej grupie osadza się w zakładzie karnym typu zamkniętego w warunkach zapewniających ochronę społeczeństwa i bezpieczeństwa zakładu .
Wprowadzony przepis jest efektem ogólniejszych zmian w prawie karnym i prawie karnym wykonawczym. Zastępca Prokuratora Generalnego, S. Śnieżko tak m. in. uzasadniał w Sejmie RP proponowane zmiany: "Proponuje się zaostrzenie odpowiedzialności karnej, jeżeli sprawca działał w zorganizowanej grupie lub w związku mającym na celu przestępstwo. Sąd wymierzając takiemu sprawcy karę pozbawienia wolności może orzec tę karę w wysokości do górnej granicy ustawowego zagrożenia zwiększonego o połowę, nie przekraczając jedynie granic tego rodzaju kary" .
Pośrednią konsekwencją ukierunkowania regulacji ustawy m. in. na przestępczość zorganizowaną, były propozycje zmian w zakresie warunków odbywania kary. Ten sam sprawozdawca uzasadniał dodatkowo to m. in. tym, że "(...) proponowane zmiany w zakresie Kodeksu karnego wykonawczego także odpowiadają kierunkom przyjętym przez (...) Komisję [do Spraw Reformy Prawa Karnego - przyp. A. K.] w projekcie nowego Kodeksu karnego wykonawczego. Dotyczą one w szczególności:
Aby wyczerpać omówienie dyskusji toczącej się w Sejmie nad omawianymi zmianami, warto nadmienić, że ze zdaniem zastępcy Prokuratora Generalnego w kwestii rygorów i klasyfikacji skazanych zgodził się A. Bentkowski, sprawozdawca komisji podczas drugiego czytania. Przedstawił on to następująco: "(...) jest szereg zmian dotyczących Kodeksu karnego wykonawczego. Wprowadza się nowy podział na rodzaje zakładów karnych, a nadto wprowadza się nowy podział na typy zakładów karnych. W efekcie odchodzi się od tzw. rygorów wykonania kary. Rygory wykonania kary była to instytucja dosyć mocno krytykowana. Myślę, że teraz te typy zakładów karnych oraz rodzaje w pełni wystarczą do tego, ażeby określeni sprawcy, przestępcy mogli odbywać karę w określonych już dosyć precyzyjnie rodzajach i typach zakładów karnych" .
W konsekwencji nowelizacja prawa karnego spowodowała istotne zmiany regulacji prawnych dotyczących skazanych niebezpiecznych w czterech różnych aktach prawnych. W dwóch przypadkach były to nowelizacje, które objęły:
3. Omówienie zmian
W zarządzeniu umieszczono przepisy (* 7), z których można zrekonstruować definicję skazanego niebezpiecznego. Zarządzenie nie posługuje się wprost terminem "skazany/tymczasowo aresztowany niebezpieczny" mimo, że pozostałe trzy akty używają takiego terminu. Przepis w celu lepszej analizy należy tu przytoczyć in extenso:
"* 7. 1. Tymczasowo aresztowanych i skazanych stwarzających zagrożenie dla zagrożenie dla bezpieczeństwa aresztu śledczego lub zakładu karnego, a w szczególności tych, którzy:
2. Tymczasowo aresztowanych i skazanych wykazujących znaczny stopień demoralizacji lub zagrożenia społecznego - również spośród wymienionych w ust. 1 - oraz skazanych za przestępstwo popełnione w zorganizowanej grupie, osadza się w wyznaczonych aresztach śledczych lub zakładach karnych typu zamkniętego, w warunkach zapewniających ochronę społeczeństwa i bezpieczeństwo tego aresztu lub zakładu. (...)".
Drugą kategorię "niebezpiecznych" stanowią tymczasowo aresztowani lub skazani, którzy wykazują "znaczny stopień demoralizacji lub zagrożenia społecznego" i jednocześnie popełnili przestępstwo w zorganizowanej grupie. Pomiędzy tymi dwiema grupami zachodzić może stosunek "krzyżowania się" (techniczna redakcja przepisu nawet w pewien sposób zachęca do tego).
Istnieje ponadto drugi powód, dla którego zarządzenie w sprawie klasyfikacji skazanych jest ważne. Zarządzenie wyraźnie wymienia organ właściwy w sprawach proceduralnych - jest nim komisja penitencjarna . Organ ten dokonuje kwalifikacji skazanego do niebezpiecznych. Uprawnienie to przyznaje komisji * 14 omawianego zarządzenia. Komisja podejmuje także decyzje w sprawie odwołania lub przedłużenia decyzji o zakwalifikowaniu do "niebezpiecznych". Jednocześnie komisja ma obowiązek dokonania weryfikacji osoby zakwalifikowanej do "niebezpiecznych" co najmniej raz na 3 miesiące w przypadku tymczasowo aresztowanego oraz raz na 6 miesięcy w przypadku skazanego.
3. 2. Regulamin wykonywania kary pozbawienia wolności
Regulamin, co interesujące, podaje odmienną definicję niebezpiecznego niż cytowane wyżej zarządzenie w sprawie klasyfikacji. Definicja ta stwierdza tylko, że do "niebezpiecznych" kwalifikuje się skazanych wykazujących znaczny stopień demoralizacji albo skazanych za przestępstwo popełnione w zorganizowanej grupie. Mankament polega na tym, że do definicji regulaminowej nie włączono zachowań potencjalnego skazanego/aresztowanego niebezpiecznego wymienionych w * 7 ust. 1 zarządzenia w sprawie klasyfikacji skazanych. Może to w praktyce powodować nieporozumienia, np. skazany zakwalifikowany do "niebezpiecznych" na podstawie usiłowania ucieczki (który nie jest zdemoralizowany w stopniu znacznym) bez znajomości zarządzenia o klasyfikacji skazanych nie znajdzie w regulaminie wyraźnej normy dotyczącej podstawy zakwalifikowania go do tej grupy. Regulamin traktuje bowiem tylko o "skazanych wykazujących znaczny stopień demoralizacji lub zagrożenia społecznego" (§ 1211 ust. 1).
Zakwalifikowanie skazanego podlega okresowej weryfikacji. W regulaminie brak jest normy określającej termin po jakim skazany podlega takiej weryfikacji - jest on wymieniony tylko w zarządzeniu w sprawie klasyfikacji skazanych. Ze względów gwarancyjnych należy uznać to za wadę. Skazany powinien zostać wyraźnie poinformowany w dostępnym mu źródle o okresie podlegania Norma ta powinna zostać umieszczona w regulaminie .
Skazani "niebezpieczni" zostają osadzeni w oddziałach lub celach dla nich przeznaczonych. Te ostatnie są zamknięte przez całą dobę. Regulamin nakazuje, aby cele były wyposażone w dodatkowe urządzenia techniczno-ochronne. Skazani podlegają przeszukaniu przy każdorazowym wyjściu i powrocie do celi. Ruch skazanych po terenie zakładu karnego ograniczony jest do niezbędnych potrzeb i odbywa się pod wzmożonym nadzorem. Spacery skazanych odbywają się w wyznaczonych miejscach wyposażonych w dodatkowe urządzenia techniczno-ochronne oraz także pod wzmożonym nadzorem. Skazany niebezpieczny może być zatrudniony tylko w oddziale, w którym jest osadzony.
Skazany "niebezpieczny" nie może korzystać z nagród w postaci zezwolenia na dodatkową paczkę żywnościową, widzenia bez osoby nadzorującej, widzenia poza terenem ZK na czas do 24 godz. oraz z przepustki do 5 dni. Widzenie jego nie może odbywać się wspólnie z innymi skazanymi. "Niebezpieczny" nie może nosić własnej odzieży i obuwia, korzystać z aparatu telefonicznego na własny koszt, rozmów telefonicznych bez ich kontrolowania, korzystać z zajęć kulturalno-oświatowych oraz nabożeństw poza swoim oddziałem. Wreszcie skazanych poddaje się wzmożonemu oddziaływaniu penitencjarno-wychowawczemu, zgodnemu z indywidualnym programem wychowawczym.
3. 3. Regulamin wykonywania tymczasowego aresztowania
Tymczasowo aresztowani "niebezpieczni" osadzeni zostają w oddziałach lub celach dla nich przeznaczonych. Cele te winny być wyposażone w dodatkowe urządzenia techniczno-ochronne. Aresztowani podlegają przeszukaniu przy każdorazowym wyjściu i powrocie do celi. Ruch tymczasowo aresztowanych po terenie zakładu karnego ograniczony jest do niezbędnych potrzeb i odbywa się pod wzmożonym nadzorem. Spacery odbywają się także pod wzmożonym nadzorem i w wyznaczonych miejscach wyposażonych w dodatkowe urządzenia techniczno-ochronne. Tymczasowo aresztowani mogą być zatrudnieni tylko w oddziale w którym są osadzeni.
Pomimo, że nie wprowadzono ograniczeń do katalogu nagród tymczasowo aresztowanego z powodu zaliczenia go do "niebezpiecznych", regulamin zakazuje udzielenia widzeń takiej osobie w pomieszczeniu wspólnie z innymi tymczasowo aresztowanymi.
3. 4. Zarządzenie Ministra Sprawiedliwości w sprawie postępowania ze skazanymi i tymczasowo aresztowanymi niebezpiecznymi z 9 kwietnia 1996 r.
Po wtóre, zarządzenie precyzuje sposób osadzenia skazanego niebezpiecznego w celi oraz wymienia jej wyposażenie. W celi mieszkalnej, w której przebywa skazany niebezpieczny, mogą być osadzeni wyłącznie skazani zakwalifikowani do tej grupy, w liczbie nie większej niż trzech (§ 7 ust. 3 zarządzenia) . Zarządzenie nakazuje, aby oddział dla niebezpiecznych wyposażony był w m. in. w drzwi o silnej konstrukcji lub w kratę wejściową z blokadą otwarcia, kamery telewizyjne, łączność bezprzewodową, sygnalizację alarmową oraz wyłączniki dopływu wody i energii elektrycznej do cel. Cela dodatkowo powinna być wyposażona w wewnętrzne kraty koszowe zabezpieczające okna i drzwi, kraty okienne powinny być wykonane ze stali o podwyższonej wytrzymałości lub zabezpieczone elektronicznie . Sprzęt kwaterunkowy w celi powinien być umocowany na stałe.
Zarządzenie wreszcie precyzuje bliżej sposób postępowania ze skazanymi niebezpiecznymi. Należy jednak zaznaczyć, że postępowanie owo ograniczono w zarządzeniu wyłącznie do kwestii związanych z ochroną. I tak np. celę w której przebywają skazani niebezpieczni otwiera się przy zachowaniu szczególnych środków ostrożności; w ciągu dnia w obecności co najmniej dwóch funkcjonariuszy. Zarządzenie przewiduje wyposażenie oddziałowego pracującego w oddziale dla niebezpiecznych w alarm osobisty, ręczny miotacz gazowy, kajdany i pałkę służbową. Ponadto oddziałowy w sytuacji "bezpośredniego kontaktu" ze skazanym niebezpiecznym pełni służbę w kamizelce ochronnej. Pomieszczenia, w których przebywają skazani niebezpieczni (cele mieszkalne, świetlice, pomieszczenia produkcyjne) przeszukuje się codziennie (dwukrotnie w ciągu dnia sprawdza się natomiast stan urządzeń ochronnych).
4. Próba oceny zmian przepisów dotyczących "niebezpiecznych" w świetle zaleceń Rady Europy z 1982 r.
Niezależnie od tych uwag ogólnych warto przyjrzeć się zmianom w polskich przepisach pod kątem ich zgodności z Zaleceniem nr R (82) 17 Komitetu Ministrów państw stron Rady Europy dotyczącym opieki i postępowania z więźniami niebezpiecznymi z 24 września 1982 r. Zalecenie należy do tzw. miękkiego prawa międzynarodowego, do którego przestrzegania państwo członkowskie Rady Europy zobowiązane jest przede wszystkim moralnie i politycznie (w odróżnieniu od "twardego" konwencyjnego prawa międzynarodowego, wynikającego przede wszystkim z ratyfikowanych przez państwo traktatów, do których przestrzegania państwo zobowiązane jest z mocy samego prawa) .
Dokument Rady Europy formułuje swe zalecenia na pewnym poziomie ogólności. Polskie przepisy dotyczące skazanych niebezpiecznych są prima facie zgodne z Zaleceniem. Po bliższej analizie okazuje się jednak, że istnieją luki w tych przepisach. Należy pamiętać, że względnie łatwe jest "zadekretowanie" jakiegoś działania w odpowiednim akcie prawnym. Czym innym jednak niż "prawo w książkach" jest "prawo w działaniu". W kwestii więźniów niebezpiecznych prawo może być tylko jednym z elementów wspomagających - obok oddziaływań psychologicznych. Wynika to wyraźnie z ducha Zaleceń.
[W:] Wina-kara-nadzieja-przemiana. Materiały I Krajowego Sympozjum Penitencjarnego, Kalisz 25-27 września 1996 pod red. J. Szałańskiego. Łódź-Warszawa-Kalisz: Centralny Ośrodek Szkolenia Służby Więziennej, s. 170-180,
|